Migreren of upgraden gedoe of …?

Digitale toetssystemen zijn er in verschillende vormen, van volledige Cloud oplossingen (zoals Ondemand bij Questionmark of een systeem als Remindo) tot oplossingen die volledig in eigenbeheer genomen kunnen worden en zelfs combinaties daarvan (zoals Questionmark Perception). Deze laatste vorm heeft vaak een software component in zich. Gebruikers van deze oplossingen worden ongetwijfeld geconfronteerd met de vraag of hun omgeving toe is aan een upgrade naar een nieuwe versie. Niet altijd iets waar je op dat moment op zit te wachten. Zo’n upgrade, of eigenlijk migratie, mag namelijk het lopende toetsproces niet verstoren.
Aan de andere kant is het wel weer aantrekkelijk omdat een nieuwe versie weer nieuwe mogelijkheden biedt waar gebruikers aan toe kunnen zijn.
Voor anderen is het ook het moment om te evalueren en rond te kijken welke systemen er nu op de markt zijn.

Vooral bij systemen (zoals Questionmark Perception) die in eigenbeheer genomen kunnen worden, is er sprake van een upgrade die ook wel als migratie wordt uitgevoerd zodat de draaiende omgeving als fall back scenario kan fungeren.

Maar wat komt er allemaal bij een migratie kijken? Eigenlijk kan je een migratie (of upgrade) vergelijken met een verhuizing. Iedereen die wel eens verhuisd is, weet dat het ook een mooi moment is om op te ruimen. Alle spullen gaan letterlijk door de handen. Verloren gewaande dingen worden terug gevonden andere dingen belanden eindelijk bij de kringloop of in de afvalcontainer. Door opruimen maak je een schone start in het nieuwe huis.

Eigenlijk is een migratie vergelijkbaar met een verhuizing. Een verhuizing met een technisch en inhoudelijk aspect. Het technische aspect krijgt de aandacht. Logisch want dat is de basis voor een goed werkend toetssysteem conform de huidige wensen en eisen. Maar hoe zit het met het inhoudelijke aspect: de vragen, toetsen en resultaten? Onderwijs is een dynamisch proces waarin veel gebeurt en veranderd in relatief korte tijd. Die veranderingen worden ook zichtbaar in de toetsen. Of je nu naar een nieuwe versie of en ander systeem overgaat, opruimen kan bijdragen aan een goede start in een nieuwe omgeving.

Toch zie ik steeds meer dat de inhoudelijke voorbereiding steeds minder aandacht krijgt dan soms wenselijk is. Steeds vaker wordt de complete inhoud van de bestaande omgeving gemigreerd naar de nieuwe omgeving. Het idee is vaak om na de migratie alsnog te gaan opruimen. Soms overheerst de gedachte ‘We hebben er toch geen last van’ of ‘Zoals het nu is werkt het goed dus dat willen we zo houden’.

Maar …, past de huidige inhoud (qua opzet en inhoud) nog bij waar men nu staat en waar men naar toe wil? Is alle inhoud nog bruikbaar, actueel en relevant? Omdat onderwijs een dynamisch proces is, is het inhoudelijke component van het toetssysteem daaraan verbonden.

Een migratie is een mooi moment om te kijken ‘Waar komen we vandaan.’ EN ‘Waar staan we nu.’ EN ‘Waar willen we naar toe.’, maar vooral ‘Past wat we nu hebben bij wat we straks willen.’
Wat dat betekent en hoe je daar mee om kan gaan schrijf ik in mijn volgende blog. Ook ga ik binnenkort een blog schrijven over hoe om te gaan met toetsresultaten binnen bv Questionmark voor een migratie zonder de bewaarplicht in gevaar te brengen.

Heb je specifieke vragen hierover kan je me altijd mailen (karen.vink@asaqueue.nl)!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.